Internett som inngangsport til offentlig informasjon

[Forrige] [Neste]

Evaluering av elektronisk formidlet informasjon til synshemmede kommunikasjonsprinsippet i et digitalt perspektiv

Forfatter:
Per Hetland, faglig prosjektleder for innsatsområdet "Kommunikasjon: teknologi og kultur", Universitetet i Oslo (rapporten er skrevet i regi av Høgskolen i Hedmark)

Oppdragsgiver:
Apogeum a.s, evalueringen er finansiert av Statens informasjonstjeneste

Emneord:
Synshemmede, offentlig informasjon, Internett, konstruktiv teknologivurdering

Kan lastes ned i dos tekst format (zip-fil)

Innhold

Sammendrag
English summary Internet as entrance to public information
Evaluation of the project "Electronic mediated information to blind and weak sighted users - the communication principle in a digital perspective"

1. Elektronisk formidlet informasjon til synshemmede
2. Kommunikasjonsprinsippet problematiseres
3. Tilrettelegging for synshemmede
4. Ulike forståelser av brukere og brukergrensesnitt
5. Teknologi som mulighet og begrensning for kommunikasjon
6. Tilrettelegging for kommunikasjon
6.1 Nyhetsbrevet
6.2 Valg-95
7. E-kom møter tilretteleggingsproblemer
8. Internett og ulike forståelser av teknologiutvikling
9. Erfaringer på veien videre
10. Litteratur
Vedlegg 1 Prosjektbeskrivelse (med justeringer pr. 24.08.95)
Vedlegg 2 Kvalitetskontroll av E-koms nyhetsbrev
Vedlegg 3 Uttalelse

Figurer

Figurene er ikke tatt med i html-versjonen.

Figur 1 Utstyr for å lese punktskrift 17
Figur 2 Rekruttering av brukere til E-kom 18
Figur 3 Rekruttering etter geografisk lokalisering 19
Figur 4 Lengden på den enkelte nyhet i hvert enkelt nummer 47
Figur 5 Tid brukt på elektronisk kommunikasjon 62
Figur 6 Sammenhenger hvor teknologisk kunnskap kommuniseres 75

Forord

Prosjektet "Evaluering av elektronisk formidlet informasjon til synshemmede - kommunikasjonsprinsippet i et digitalt perspektiv"" er utført på oppdrag av Apogeum A/S og finansiert av Statens informasjonstjeneste. Evalueringsprosjektet tok til ved årsskiftet 1994/95 og ble sluttført medio 1996. Evalueringen har funnet sted i nært samarbeid med de involverte parter: E-kom ved Terje Flisen og Helge Havnegjerde, prosjektets styringsgruppe og ikke minst brukerne av E-koms tjenester. En takk til dem alle for at de tok seg tid til å svare på de mange spørsmål. Takk også til Hilde Roald, som har lest korrektur på manuskriptet, og Jo Hetland som har skrevet av lydbåndintervjuer, kodet og tastet inn deler av det statistiske materialet.

Evalueringen bygger blant annet på en rekke intervjuer. Jeg har derfor funnet det riktig å inkludere så mye som mulig av det som er relevant fra intervjuene. Der hvor det ikke går fram av sammenhengen, har muntlige og skriftlige utsagn i teksten fått referansen IN

Til slutt - en spesiell takk til Terje Flisen og Helge Havnegjerde for et lærerikt samarbeid.

Alle feil og mangler er undertegnedes eget ansvar.

Hamar, 19. juli 1996
Per Hetland

Sammendrag

Forsøksprosjektet har tatt utgangspunkt i det forhold at synshemmede i dag ikke har enkel tilgang til offentlig informasjon, og at offentlig forvaltning bare i liten grad har lagt forholdene til rette for at synshemmede skal kunne kommunisere ved hjelp av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Prosjektet har primært spredd informasjon via elektronisk post, i Internettet. Omlag 80 synshemmede har deltatt i prosjektet. Informasjonen har vært lest som a) forstørret skrift på skjermen (31%), b) punktskrift på en leselinje (53%), og c) syntetisk tale (16%).Tre erfaringer står sentralt:

1) Det grafiske brukergrensesnittet kompliserer synshemmedes muligheter til å bruke ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Disse problemene synligjør behovet for konstruktiv teknologivurdering, og dermed arbeidet med å ivareta sosiale og samfunnsmessige kriterier i design- og innføringsprosessen av nye teknologiske løsninger.

2) Synshemmede opplever kommunikasjonsproblemer ved a) at det ikke blir opplyst om tilgjengelig informasjon, b) avsenders manglende innsikt i tilrettelegging og tilgjengelighet, c) utdefinering av synshemmede som relevant målgruppe, d) delegering av problemløsninger, e) avsenders manglende rettigheter til originaltekster og f) det forhold at det offentlige rom i økende grad privatiseres.

3) Forsøksprosjektet har hatt en viktig dagsordenfunksjon, noe som har medført to viktige konsekvenser, a) berørte offentlige etater har fått økt innsikt i problemene omkring tilrettelegging og tilgjengelighet for synshemmede og b) det har utkrystalisert seg ulike forståelser av hvordan synshemmede bør forholde seg til utviklingen av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi. De tre forståelsene av hvordan brukeren inkluderes, eller bør inkluderes, i teknologiutviklingen: a) tilbudstilpassing, b) brukerkreativitet og c) bruker-produsent dialog, har sin parallell i tre sentrale strategier for teknologipolitikk. Tidligere erfaringer tyder på at en aktiv politikk bør inneholde elementer av alle tre strategier, men at det offentlige må spille en særlig aktiv rolle.

[Tittelsida] [Opp] [Forrige] [Neste] [Litteraturlista]


Juni 96 © Per Hetland
Lagt ut i oktober 1996 av SSHF
Regnor.Jernsletten@eunet.no