[Hjemmeside]
[Organisasjonsstoff]
[Medlemsbladet]
[Eksterne pekere]
Magistadutvalgets andre delinnstilling
Oslo, 17. mars 1993
Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet
Postboks 8119 Dep
0032 Oslo 1
HØRINGSUTTALELSE TIL "LEVE OG LÆRE 2".
SSHF har behandlet Magistad-utvalgets andre delinnstilling, og
spesielt tatt for seg de delene av innstillingen som omhandler
funksjonshemmede studenter. Vi vil generelt gi utvalget
honnør for en grundig og seriøs behandling. Vi føler at de
funksjonshemmedes problemer er blitt tatt på alvor. Vi mener
imidlertid at utvalgets prinsipielle og overordnede
vurderinger ikke i tilstrekkelig grad gjenspeiler seg i
konkrete forslag til bedring av funksjonshemmedes
studiesituasjon. Vi har følgende merknader til innstillingen:
1. Bortfall av utdanningsstønad ved dekning av livsopphold
fra Folketrygden.
Utvalget går i kap. 6 (se også s. 132) inn for et klarere
skille mellom Folketrygden og Lånekassen, og færre
overlappende ordninger. Dette innebærer bl. a at studenter
som får full dekning av livsopphold fra Folketrygden, ikke
samtidig skal ha adgang til lån og stipend i Lånekassen. Selv
om dette vil kunne redusere samlet offentlig stønad til en del
funksjonshemmede studenter, har vi ingen prinsipielle
motforestillinger mot dette forslaget. Det er imidlertid en
forutsetning at tilleggsytelser fra Folketrygden, som grunn-
og hjelpestønad, støtte til tekniske hjelpemidler osv., ikke
blir trukket inn i denne sammenheng.
2. Prinsipiell åpning for særordninger for funksjonshemmede i
Lånekassen.
Det er meget gledelig at utvalget gjennom sitt forslag om
stipendiering av forsinkelsesår (jfr. pt. 3 nedenfor) gir en
prinsipiell adgang til særordninger av reell betydning for
funksjonshemmede i Lånekassen. Til grunn for sine vurderinger
legger utvalget "alminnelige rimelighets- og
rettferdsbetraktninger" (s. 130). Utvalget refererer til at
kravet om særordninger for de funksjonshemmede "får sin
verdiforankring i målsettingen om lik rett til utdanning".
Utvalget fremhever målsettingen om "like muligheter for å ta
utdanning uavhengig av alder, kjønn, geografi eller
livssituasjon" som sentral (s. 12), og trekker
funksjonshemmede eksplisitt inn som en relevant gruppe i denne
sammenheng (s. 134).
I lys av den prinsipielt positive holdningen til særordninger
for funksjonshemmede, finner vi det underlig at de foreslåtte
særordninger er såpass ufullstendige og utilstrekkelige som de
er (se punktene 3, 4 og 5 nedenfor). .
3. Stipendiering av merstudietid.
Utvalget uttaler at merstudietid som skyldes
funksjonshemmingen, i prinsippet bør kunne fullstipendieres.
De foreslår innført en ordning som gir adgang til slik
stipendiering, men med to alvorlige begrensninger som begge
virker urimelige og inkonsekvente.
For det første skal det bare kunne gis slikt stipend for
forsinkelse i ett år. Begrunnelsen er dels at det kan være
vanskelig å avgjøre hvilken betydning funksjonshemmingen har
for forsinkelsen, og dels frykt for at eksamener skal bli
unødig utsatt. Disse argumentene fremstår imidlertid i et noe
underlig lys når utvalget selv foreslår at hvert enkelt
tilfelle må behandles individuelt, med adgang til 50 %
stipendiering dersom forsinkelsen bare delvis skyldes
funksjonshemmingen. Med slike kontrollordninger tror vi ikke
mange funksjonshemmede vil våge å utsette seg for unødige
forsinkelser. SSHF aksepterer at ordningen ikke kan gjøres
ubegrenset, men en begrensning på ett år tar ikke hensyn til
individuelle forskjeller i studiesituasjonen, og heller ikke
til at forsinkelser må antas å bli lengre jo lengre normert
tid for et studium er. En eventuell begrensning kunne i
stedet knyttes til visse milepæler i studiet (grunn-, mellom-
og hovedfag, avdeling, et visst antall vekttall etc.) avhengig
av normert studietid mellom hver milepæl.
For det andre mener utvalget at hensynet til likebehandling
med andre studenter, tilsier at funksjonshemmede skal bruke et
ordinært, lånefinansiert forsinkelsesår før
fullstipendieringen settes inn. Dette tar ikke hensyn til at
funksjonshemmede kan bli forsinket i studiene av akkurat de
samme årsaker som alle andre studenter, og derfor kan ha behov
for det ordinære forsinkelsesåret på samme grunnlag som andre.
Funksjonshemmingen er en mulig årsak til tilleggsforsinkelser.
Hvorvidt det dreier seg om en normal faglig forsinkelse eller
en forsinkelse som skyldes funksjonshemmingen, skal etter
utvalgets forslag vurderes på inividuelt grunnlag. Det virker
derfor helt urimelig å begrunne denne begrensningen med
hensynet til likebehandling med andre studenter.
4. Stipendiering av sommermånedene.
Utvalget går ikke inn for stipendiering av sommermånedene for
funksjonshemmede studenter, fordi andre studenter også kan ha
problemer med å skaffe seg sommerjobb. Vi aksepterer ikke
denne begrunnelsen, fordi funksjonshemmedes problemer på
korttidsarbeidmarkedet er av en helt annen og mer fundamental
karakter enn for andre studenter. Sysselsetting av
funksjonshemmede vil som regel kreve kostbare
tilretteleggingstiltak og/eller langvarig opplæring, som det
bare er aktuelt å foreta dersom det er snakk om et
ansettelsesforhold av en viss varighet. Dessuten er de aller
fleste av de sommerjobbene som tilbys, helt uegnet for
funksjonshemmede uanseet forsøk på tilrettelegging. Andre
studenters vanskeligheter med å skaffe seg sommerjobb er i
langt større grad konjunkturbestemt, og i alle fall atskillig
mindre enn for funksjonshemmede.
Som en tilleggsbegrunnelse anfører utvalget muligheten for å
delta i tre-semester-ordningen. Dette er imidlertid for
øyeblikket bare en meget begrenset forsøksordning, og vi anser
det som meget usikkert hvor stort omfanget av ordningen vil
bli i fremtiden. Realiteten er imidlertid at mange
funksjonshemmede faktisk studerer i sommermånedene for å holde
seg a jour og unngå forsinkelse, selv om de ikke deltar i
organisert studieaktivitet. Slik deltakelse ville for øvrig
for f. eks. synshemmede studenter sannsynligvis lett bli en
ytterligere forsinkelseskilde, fordi Studiebiblioteket i Norsk
lyd- og blindeskriftbibliotek, som skaffer synshemmede
pensumlitteratur, trenger sommermånedene for å holde seg
noenlunde a jour med studentenes litteraturbehov. Vi ser det
imidlertid som en mulig løsning at funksjonshemmede studenters
faktiske studieaktivitet i sommermånedene kunne formaliseres
som en egen, godkjent variant av tre-semester-ordningen. Vi
viser i den forbindelse til at utvalget i sin første
delinnstilling foreslår at hovedfagsstudenter kan få
utdanningsstønad i sommermånedene til å arbeide med
hovedoppgaven, selv om det ikke er knyttet sesongbetinget
feltarbeid til oppgaven. Både selve arbeidssituasjonen og
begrunnelsen i raskere gjennomføring, har paralleller til
situasjonen for funksjonshemmede studenter.
5. Gjedssanering.
Utvalget foreslår ikke særregler for nedbetaling av
utdanningslån for funksjonshemmede. Dette begrunnes med at
reglementet allerede inneholder bestemmelser som sikrer at
personer med minstepensjon kan få ettergitt sin studiegjeld.
Vi mener at dette ikke er tilstrekkelig til å motvirke den
gjeldsfrykt som gjør seg gjeldende blant funksjonshemmede, og
ikke fanger opp alle de tilfeller hvor spesielle ordninger
ville være rimelige og rettferdige. Generelt vil forsinkelser
gi en senere inntreden i yrkeslivet og en kortere
yrkeskarriere til å tilbakebetale gjeld. Dette forsterkes av
at mange funksjonshemmede vil trenge mer tid enn andre på å
komme inn i jobber som utdanningen kvalifiserer til, fordi
funksjonshemmede møtes med skepsis på arbeidsmarkedet selv med
god utdannelse. For mange vil funksjonshemmingen innebære
begrensninger i arbeidskapasiteten som bare muliggjør
deltidsarbeid.
6. Definisjon av funksjonshemmede.
I sin definisjon av funksjonshemming i forhold til
særordninger i Lånekassen, legger utvalget bare vekt på
muligheten for å gjennomføre utdanningen på normert tid. I
lys av punktene 4 og 5 ovenfor, mener vi at "varig og
vesentlig reduserte muligheter" for arbeid i sommerferier og
etter endt utdanning også hører hjemme i definisjonen.
7. Forsøk på et helhetlig perspektiv.
Utvalget uttaler at det ser "de nasjonale målsetninger som er
formulert i Langtidsprogrammet for funksjonshemmede som
forpliktende for utvalget" (s.130). De overordnede nasjonale
mål er full deltakelse og likestilling, som innebærer at
"norske myndigheter i alle sammenhenger skal arbeide for at
funksjonshemmede skal få de samme muligheter som de ikke-
funksjonshemmede" (s. 123). Skal disse målsettingene nås på
områdene utdanning og sysselsetting, må det settes i verk
tiltak som kompenserer for de ulempene funksjonshemming
innebærer på disse områdene, og som stimulerer
funksjonshemmede til å søke høyere utdanning. Ordninger som
bare delvis kompenserer for noen av ulempene ved
funksjonshemminger, vil ikke bli oppfattet som effektive
stimuleringstiltak av de funksjonshemmede, og den økningen i
andelen funksjonshemmede i høyere utdanning som utvalget sier
at det ønsker (s. 125), vil utebli. Det er etter utvalgets
vurdering "et rimelig krav at de funksjonshemmede ikke bør
komme ut med større gjeldsbyrde når forsinkelsen skyldes
funksjonshemmingen" (s. 131). Forsinkelse er imidlertid ikke
det eneste, og kanskje heller ikke det viktigste, forhold som
hindrer funksjonshemmedes deltakelse i høyere utdanning.
Manglende finansiering av sommermånedene er et vel så stort
problem for mange funksjonshemmede, som vet at
korttidsarbeidsmarkedet er utilgjenglelig. For at
stimuleringstiltak skal være effektive når det gjelder å øke
rekrutteringen til høyere utdanning blant funksjonshemmede, må
de ta hensy til psykologiske faktorer som gjør seg gjeldende i
valgsituasjonen de funksjonshemmede befinner seg i etter endt
videregående opplæring. Vissheten om et årvisst besøk på
sosialkontoret for å overleve sommerferien er en slik
psykologisk faktor.
Vi er enig i at tiltak overfor funksjonshemmede må fremstå som
rimelige i forhold til andre grupper. I de rimelighets- og
rettferdsvurderinger utvalget har foretatt, synes imidlertid
frykten for å overkompensere for funksjonshemming å være det
mest karakteristiske trekk. Vi tror utvalget kunne gått
vesentlig lengre i sine forslag, uten at dette ville oppfattes
som urimelig i forhold til andre studenter. En bør i tillegg
være klar over at mange funksjonshemmede studenter føler at de
alminnelige kompensasjonsordninger for ekstrautgifter for
funksjonshemmede i Folketrygden, ikke fullt ut dekker de
økonomiske merbelastninger de har i forhold til andre
studenter. Slike belastninger er f. eks. større utgifter til
bolig, studiemateriell og transport, og fravær av muligheten
til å spe på studiefinansieringen med overskudd fra
sommerjobb.
8. Økonomiske konsekvenser.
En utvidelse av særordningene for funksjonshemmede, slik vi
foreslår i punktene 3 - 5 ovenfor, vil gi økte utgifter over
Lånekassens budsjett i forhold til utvalgets forslag.
Økonomiske hensyn synes imidlertid ikke å ha vært avgjørende
for utvalgets vurderinger når det gjelder funksjonshemmede.
Utvalget har, i motsetning til i sin første delinnstilling,
ikke vurdert den økonomiske betydningen av
arbeidsmarkedsmessige effekter av sine forslag, og heller ikke
virkningen av en mulig øket bruk av Lånekassen i forhold til
Folketrygden. Som vi har påvist i vår høringsuttalelse til
delinnstilling 1 (jfr. pt. 4), vil slike virkninger være
positive og potensielt meget omfattende.
Vennlig hilsen
Knut Prytz, leder
Jørund Gåsemyr, studiefinansieringsutvalget
[Hjemmeside]
[Organisasjonsstoff]
[Medlemsbladet]
[Eksterne pekere]
16.3.1997 © Synshemmede Akademikeres Forening, SAF.
Postboks 5911, Majorstua, 0308 Oslo
e-post adresse: post@saf-org.no
Kontakt vevansvarlig: webmaster@saf-org.no