[Hjemmeside]
[Organisasjonsstoff]
[Medlemsbladet]
[Eksterne pekere]
Magistadutvalgets første delinnstilling
Oslo, 29. juni 1992
Høringsuttalelse til "Leve og lære - om utdanningsfinansiering og studentvelferd"
1. Målsetningen med studiefinansieringen.
SSHF er oppmerksom på at utvalget på grunn av tidsnød har
måttet utsette behandlingen av deler av sitt mandat, deriblant
forholdene for funksjonshemmede studenter, til en oppfølgende
innstilling. Dette er forståelig og akseptabelt, men vi mener
likevel at spørsmålet kunne vært tatt opp under drøftingen av
det prinsipielle grunnlaget for studiefinansieringen.
Utvalget uttaler: "Utvalget vil presisere at tiltak innen
studiefinansieringen for å bedre effektiviteten ikke må
undergrave målet om lik rett til utdanning. Dette betyr at
det sosiale aspektet må ligge i bunnen uansett ordning" (s.
15). SSHF er glad for denne presiseringen, men vi mener at
funksjonshemede burde vært nevnt som en av de relevante
grupper når det gjelder lik rett til utdanning, og som det
sosiale aspektet må gjøres gjeldende for. Den samme manlende
omtale av funksjonshemmede gjentar seg i diskusjonen om de
ulike målsetninger og forholdet mellom dem i kapitel 3 i
innstillingen.
SSHF har alltid lagt størst vekt på en individrettslig eller
menneskerettsbasert begrunnelse for sitt standpunkt til
studiefinansieringen. Vi mener imidlertid at det i den
endelige innstillingen bør uttrykkes som en målsetning at
flest mulig funskjonshemmede som har interesser og anlegg for
det, blir rekruttert til høyere utdanning, også på grunn av de
samfunnsmessig gunstige effektene av dette. Det bør spesielt
pekes på den store effekten på sysselsettingsmulighetene
høyere utdanning har spesielt for funksjonshemmede, og på den
særlig store betydningen yrkesdeltagelse har for
livsstandarden til denne gruppen.
2. SSHF's syn på utvalgets forslag.
SSHF er enig i utvalgets målsetning om å konsentrere
subsidieringen til selve studieperioden. Vi mener at dette
prinsippet må legges til grunn også i studiefinansieringen for
funksjonshemmede. Økte stipendandeler og opptrapping av
stipendandelen i løpet av studiet er tiltak som også vil komme
funksjonshemmede studenter til gode. Vi synes imidlertid
stipendandelen fremdeles er for lav. Vi støtter også en
sanering av særstipendiene generelt. Vi mener imidlertid at
gruppen funskjonshemmede er avhengig av særstipendiering for å
få en tilfredsstillende studiefinansiering. Vi merker oss at
en av utvalgets begrunnelser for å overføre midler fra
særstipendier til en økning av de generelle stipendiene er at
" - utdanningsstipendiet når i større utstrekning utsatte
grupper enn særstipendiene". Vi går derfor ut fra at utvalget
kan akseptere at særstipendier brukes når det er nødvendig for
å ivareta utsatte grupper som funskjonshemmede.
SSHF er betenkt over den sterke betoningen av at studier skal
gjennomføres på normert tid. Videre er vi kritiske til
mindretallets forslag om å innføre renter i studietiden.
Funksjonshemmede vil være en av de gruppene som vil bli rammet
hardest av disse tiltakene. Vi krever imidlertid innført
ordninger som eventuelt vil nøytralisere de negative
virkningene for vår gruppe.
3. SSHF's krav til studiefinansiering for funksjonshemmede.
SSHF opprettholder sine tidligere krav til studiefinansiering
for funksjonshemmede:
- fullstipendiering av merstudietid
- fullstipendiering av de to sommermånedene
- garanti for gjeldsavskriving ved varig arbeidsløshet som skyldes funskjonshemmingen
Vi viser i den forbindelse spesielt til brev til Kultur- og
vitenskapsdepartementet 12/6 1989, hvor disse kravene er
fremsatt og begrunnet. I lys av utvalgets innstilling vil vi
i tillegg bemerke følgende:
- a) Dersom utvalgets mindretall får gjennomslag for sitt ønske
om å innføre renter i studietiden, mener vi at
funskjonshemmede som får fullstipendiert merstudietid i
tillegg må fritas for rentebelastning i merstudietiden. Vi
viser her til at utvalget bemerker at for "studenter som har
begrenset mulighet for å følge normal studieprogresjon, vil
innføring av renter på studielån virke urimelig. De som især
vil kunne rammes av et slikt enkelttiltak, er grupper av
funksjonshemmede studenter og kvinnelige studenter med omsorg
for små barn". DE samme momentene er en viktig begrunnelse
for at flertallet ikke går inn for renter i studietiden (s.
117).
- b) Utvalget foreslår at de generelle ordningene bare i meget
besjeden grad tillater forsinkelse i studiene. Dette gjør
nødvendigheten av å innføre en særfinansiering av merstudietid
for funskjonshemmede enda større. Funskjonshemmede vil i
liten utrstrekning kunne fortsette sine studier ut over
normert tid ved egenfinansiering, fordi det er nettopp ved å
fullføre sin utdannelse at de øker mulighetene for å få lønnet
arbeid, også deltidsarbeid som kunne brukes som
egenfinansiering. Vi viser her til utvalgets uttalelse:
"Studenter som ikke får slikt deltidsarbeid, og som frykter
fremtidig gjeld, vil kunne skremmes fra å igangsette
langvarige studier. Taperne blir både samfunnet, som ikke får
anledning til å utnytte befolkningens samlede talent, og den
enkelte, som ikke får anledning til det gode det er å utnytte
evner og følge opp interesser" (s. 121).. Dette vil slå
spesielt skjevt ut i forhold til studier hvor normeringen er
for stram i forhold til gjeldende studiepraksis også for ikke-
funksjonshemmede studenter, som hovedfagsstudier i realfag,
samfunnsfag og filologi.
- c) Utvalget er svært opptatt av effektivitet, og uttaler i
kap. 3 bl. a.: "Utdanningsfinansieringen bør innrettes slik
at den både forutsetter og muliggjør effektive studier". Det
å basere studiefinansieringen for funksjonshemmede på
attføring kan bidra til å gjøre studiene svært ineffektive.
For mange kan det koste mye tid og energi å forholde seg til
trygdevesenet, og trygdevesenet bruker ofte svært lang tid på
å behandle søknader om attføring, tid som lett kan bli
uproduktiv både for den enkelte og for samfunnet.
- d) Vi merker oss at prinsippet om organisasjonsmessig
integrering, som er en hovedbegrunnelse for våre synspunkter,
er trukket inn i innstillingen i forbindelse med spørsmålet om
boliger for funksjonshemmede studenter (s. 173), og vi håper
at dette vil være viktig for utvalget også i behandlingen av
studiefinansieringen.
- e) Vi merker oss at utvalget regner med at arbeid i
sommermånedene for studenter flest ikke bare gir midler til
livsopphold i denne perioden, men også gir et visst overskudd
som øker studentenes levestandard resten av året. Utvalget
mener at det må kompenseres for dette ved beregning av
stipendier til studenter som deltar i tre-semesters-ordningen.
Det er ikke urimelig at en lignende tankegang legges til grunn
ved stipendberegning for funskjonshemmede ved en eventuell
ordning med fullstipendiering av sommermånedene. Mange
funksjonshemmede studenter vil for øvrig også kunne yte en
viss studieinnsats om sommeren og derved redusere eller
forhindre merstudietid, selv om de ikke deltar i tre-semester-
ordningen.
- f) Det kan ikke gjentas ofte nok at attføring, på grunn av
Folketrygdlovens utforming, aldri kan sikre funksjonshemmede
lik rett til utdanning. Det vil alltid måtte foretas en
skjønnsmessig vurdering og individuell prøving av en
utdannings hensiktsmessighet og nødvendighet i forhold til den
enkelte funksjonshemmede, og dette av fagpersonell som aldri
kan ventes å ha tilfredsstillede kompetanse til dette.
Dette er blitt ytterligere bekreftet siden vi skrev vårt brev
12/6 -89, bl. a. under NSU's høring om funskjonshemmedes
studiesituasjon i oktober 1990. Vi presiserer at vi
aksepterer at lærestedene må vurdere den enkeltes muligheter
for å gjennomføre et bestemt studium, og at kyndig
fagpersonell må vurdere om den enkelte har en funskjonshemming
som kan virke hemmende på studieplrogresjonen og derfor er
berettiget til å komme inn under de særordninger vi foreslår.
Dette er imidlertid vurderinger av en helt annen karakter enn
de som må foretas i forhold til tildeling av attføringsstønad.
4. Økonomiske konsekvenser
SSHF merker seg at utvalget i sin analyse av de økonomiske
konsekvensene ved omlegging av studiefinansieringen har lagt
stor vekt på å forsøke å beregne omfordelingsgevinster som vil
kompensere for de økte utgiftene innen studiefinansieringen
isolert sett. Vi er overbevist om at en tilsvarende helhetlig
analyse av de samfunnsøkonomiske konsekvenser av en forbedring
av studiefinansieringen for funskjonshemmede vil vise et meget
positivt resultat. Betrakter man derimot kostnadene innenfor
Lånekassen isolert, kan man selvfølgelig ikke vente å finne
annet enn økte utgiftsposter. Ved et slikt forsøk på en
helhetlig analyse må det legges vekt på følgende punkter:
- Mange funskjonshemmede vil gå rett over i uføretrygd etter
endt videregående skole, dersom de ikke oppmuntres til å ta en
høyere utdannelse. Dette gir minst like store direkte
kostnader for samfunnet som utdanningsstønad ville ha gjort (i
tillegg kommer de langsiktige merkostnadene, se nedenfor).
- I den grad ordningen fører til en overgang fra attføring til
lånekassefinansiering, vil dette gi en nettogevinst fordi
stønadsbeløpene er omtrent av samme størrelsesorden, mens
lånekassefinansiering vil gi en framtidig tilbakebetaling av
gjeld til det offentlige.
- Den delen av studieforsinkelsene som skyldes saksbehandling
i trygdevesenet, vil bli spart inn. Under slike venteperioder
vil mange funskjonshemmede få midler til livsopphold fra
offentlige ordninger, enten over Folketrygden eller som
sosialhjelp.
- De administrative kostnadene innen trygdevesenet ved
vurdering av utdanningers "nødvendighet og hensiktsmessighet",
vil bli redusert. Dette vil neppe gi en tislvarende økning i
administrative kostnader ved vurdering av hvorvidt
funskjonshemmede bør komme inn under særordninger i
Lånekassen, siden mange allerede på forhånd vil være grundig
vurdert av medisinsk eller pedagogisk kyndig fagpersonell i
andre sammenhenger. Slike vurderinger må i mange tilfeller
gjøres også i forbindelse med tildeling av attføring.
- En kan regne med store besparelser når det gjelder
uføretrygd og arbeidsledighetstrygd. Som nevnt tidligere, er
det påvist at høyere utdannelse har en stor effekt på
sysselsettingsmulighetene for funksjonshemmede. Vi viser her
til at utvalget i sin analyse av virkningene av reduksjon i
deltidsarbeid blant studentene, legger vekt på den økte
sysselsettingen dette kan gi blant ufaglærte arbeidsløse.
Utvalget gjør her den antagelse at arbeidsløsheten vil være
lav blant personer med høyere utdannelse, slik at dette gir en
tilnærmet nettogevinst over arbeidsløshetstrygden. For
funksjonshemmede, som udisutabelt stiller bakerst i
arbeidsløshetskøen som ufaglærte, men ikke nødvendigvis som
høyere utdannede, vil tilsvarende innsparinger åpenbart være
viktige.
- Funksjonshemmede vil belaste helse- og sosialapparatet i
mindre grad dersom de får økt sin livsstandard gjennom aktiv
deltakelse i samfunnslivet. Utdanning og sysselsetting er
svært viktige faktorer i denne sammenheng.
- De investeringer som samfunnet gjør i forbindelse med
funksjonshemmedes fortrinnsrett til videregående skolegang,
vil bli mer produktive ved at dette tiltaket følges opp av
stimuleringstiltak også på neste nivå i utdanningssystemet.
Det er verdt å merke seg at alle de faktorene som er nevnt,
vil være relevante uavhenig av det omfanget en evuentuell
studiefinlansieringsordning for funksjonshemmede får, og at
eventuelle atferdsendringer som følge av ordningen vil
forsterke de positive effektene av disse faktorene. På
minussiden i regnskapet vil komme utgifter til tilrettelegging
av studier og arbeidsplasser for funskjonshemmede
(bygningsmessig tilrettelegging, lese- og sekretærhjelp,
litteratur på lyd og i blindeskrift, døvetolking,
ekstraundervisning tekniske hjelpemidler etc.). Vi tror
imidlertid de besparelsene som ordningen kan gi, langt vil
overstige disse utgiftene. Den eneste atferdsendringen som
kan slå negativt ut, er at en del vil velge en lengre
utdannelse enn det som er strengt nødvendig for å komme i
arbeid. Vi mener at det må være en selvfølgelig rettighet i
et samfunn som det norske å kunne foreta slike valg, og vi kan
vanskelig se at utvalget har noen grunn til å se på slike
effekter som negative, ettersom det i andre sammenhenger er
opptatt av å stimulere studentene generelt til å velge
langvarige utdannelser.
Vennlig hilsen
Gudmund Rømmesmo, nestleder
Jørund Gåsemyr, studiefinansieringsutvalget
[Hjemmeside]
[Organisasjonsstoff]
[Medlemsbladet]
[Eksterne pekere]
21.3.1997 © Synshemmede Akademikeres Forening, SAF.
Postboks 5911, Majorstua, 0308 Oslo
e-post adresse: post@saf-org.no
Kontakt vevansvarlig: webmaster@saf-org.no