av Knut Prytz
Dette var temaet for "åpen dag" ved Huseby kompetansesenter 14. mai 1997. Arrangør for temakvelden var SSHF. Helt naturlig, for årsmøtet i år har jo vedtatt å sette boksituasjonen på dagsordenen i inneværende periode.
I forkant hadde vi regnet med at temaet ville samle mange mennesker, så vi satset på å holde møtet i gymnastikksalen. Videre hadde vi bestemt oss til en ting til: Denne gangen skulle vi ikke informeres! Vi vet nok om hvor fortvilt dårlig boktilbudet er til at vi kan drøfte hvordan vi kan bedre det uten å be om faderlige råd fra andre. Men for å åpne for at aktuelle instanser likevel kunne delta, hadde vi innbudt styret for landsdekkende kompetansesentre, Norsk Lyd- og Blindeskriftbibliotek, Statens Bibliotektilsyn og Nasjonalt Læremiddelsenter. I tillegg gjorde vi arrangementet kjent for Huseby kompetansesenter, Norges Blindeforbund og Assistanse, noen av samarbeidspartene rundt fenomenet "åpen dag". Fra styret for landsdekkende kompetansesentre fikk vi melding om at de gjerne ville vært der, men noe skar seg i siste øyeblikk. Norsk Lyd- og Blindeskriftbibliotek stilte med tre stykker, og Huseby kompetansesenter og Norges Blindeforbund var representert.
Mai er en vanskelig måned å samle folk i, det visste vi. Men bare om lag 25 frammøtte til et slikt tema, dfet er i minste laget. Jeg vil ikke spekulere i hva grunnen kan være, men det kan være noe med måten arrangementet var gjort kjent på, selv om vi mente vi hadde forberedt det rimelig bra. Kanskje har det med mangelen på "pionerånd" å gjøre, kanskje er integreringen kommet så langt at synshemmet ungdom ikke ønsker å være synshemmet og følgelig ikke stiller opp selv på et slikt tema. Vi har sett det samme når det har vært gjort forsøk på å samle funksjonshemmede studenter ved UIO.
Men om tallet på frammøtte var lavt, var interessen for temaet blant dem som var der upåklagelig. Enkelte har riktignok i etterkant sagt at de syntes debatten bitvis var tam, men det var da temperatur i deler av den. Da NLB opplyste at hver låner i studiebiblioteket koster i gjennomsnitt kr 310 000,-, ble institusjonen kraftig imøtegått: Det går ikke an å sette prislapp på synshemmede studenter på den måten! Andre viste til det snakket vi har hørt og lest i det siste om livslang læring. Utspill fra statsminister Jagland på dette punktet blir komplett meningsløse når vi har det læremiddeltilbudet vi har. Atter andre sa rett ut at nå er det på tide å spørre rett instans: Skal synshemmede ha lærebøker eller skal de ikke. Er svaret ja, må det stilles nødvendige ressurser til rådighet for at vi får det, ellers blir det bare prat. Dersom rette vedkommende svarer nei, må det brukes politisk, også i media. I den forbindelsen var det flere som hadde sans for tanken om at NRK fjernsynets "redaksjon 21" burde pusses på den eller de ansvarlige. Det var i det hele tatt tydelig at flere av debattantene er fortørnet over situasjonen og utålmodige etter å komme ut av den - nå. Møtet var stemt for at her må aksjoneres og satte like godt ned et utvalg til å forberede en slik aksjon.
Men skal det aksjoneres, må det god planlegging til. En aksjon kan ikke lykkes om ikke budskapet er tydelig og lett forståelig. Det betyr i sin tur at aksjonen må gjelde få og konkrete saker. Det ble også understreket at SSHF må avgrense seg til det vi kan i forbindelse med en aksjon. Vi har for eksempel ikke god nok kompetanse på situasjonen for synshemme-de i grunnskolen, men der har vi jo Assistanse. På møtet ble det også tatt til orde for at en må gjøre noe opp til Stortingsvalget.
Men aksjon eller ikke aksjon: Det vil fortsatt måtte være slik at vi også jobber mer tradisjonelt med bokspørsmålet. Vi vet at både ansvar og kompetanse er spredt og dårlig samordnet, og vil må fortsatt ha en dialog med de organene som kan rette på dette. Og det passer fint: Noen av oss er aksjonsorienterte, andre interessepolitisk eller småbyråkratisk orienterte.
Jeg tror de som møtte fram, var rimelig tilfredse med kvelden. Tro om vi snart kan si det samme om fortsettelsen?
[Hjemmeside] [Organisasjonsstoff] [Medlemsbladet] [Eksterne pekere]