- Kategoriseres søkerne etter begrunnelse ?
- Gir noen kategorier lettere studieplass enn andre?
- Er noen utdanninger utelukket for enkelte kategorier?
- Kategoriseres søkerne etter om søknaden gjelder fulltids-studier eller desentraliserte og deltids studier?
- Teamarbeid / Individualisert arbeid?
- Brukermedvirkning
- Får alle tilgang til fullstendige sakspapirer?
- Skjønnsutøvelse eller regel-anvendelse?
- Beslutningsprosessen:
- flertallet avgjør
- saksbehandler avgjør
- diskurs
- Når du fram med dine argumenter?
- Opplever du dilemmaer, f.eks.:
- å behandle alle søkere likt
- egen vurdering er forskjellig fra flertallets vurdering
- kravene til kompetanse er større enn forventet
- mangelfullt felles skjønn m.h.t.:
- "likeverdig kvalifikasjoner"
- "reel mulighet til å gjennomføre studiet"
- "reel vurdering av søkerens studiekvalifikasjon i forhold til andre søkere som tas opp"
- Påvirkninger?
- søkerens prioritering av HiX
- søkerens egenerklæring (Hva om opplysningene er mangelfulle?)
- erklæringen fra sakkyndige
- poengdifferanse
- tidsfrist / saksmengde
- saksbehandling i sommerferien
- organisasjonsmessige faktorer
- regler / føringer (10
- Personlige rammebetingelser
- total arbeidsmengde / tid til rådighet til arbeidet i o.kom. / innpass i annet arbeid
- Kriterier for å gi tilbud om studieplass
- poeng-differanse (fast/flytende)
- grad av synshemming
- grad av mestring av syns-hemming
- Regelanvendelse?
- Skjønnsutøvelse?
- Fakta-opplysninger om hvordan man mestrer funksjonshemmingen i en studiesituasjon og i hverdagslivet forøvrig.
- Troverdig redegjørelse for hvorfor ens karakterer ikke gir et reelt bilde av ens kvalifikasjoner.
Foreldre, Rådgivere i videregående skole, Samordnet opptak (info på lyd, elektronisk, i punktskrift), Konsulent-tjeneste for studenter med funksjonshemming ved universitet og høgskoler, Arbeidsmarkedsetaten, Attføringsapparatet / Trygdeetaten, PPT, Kompetanse-sentra, Fylkes-synspedagogene, Organisasjoner for / av funksjonshemmede.
- Hvilke utd.?
- Hvordan har de klart seg /klart studiet
- Begrunnelse
- Forsståelse av synshemming
- relasjon ===> synshemmingen sees i forhold til hele samfunnet
- egenskap ===> feil eller mangel ved personen selv
- Sosialisering til bestemte roller
- Holdninger
- affektive
- kognitive
- adferd
- Hvilke?
- Begrunnelse?
- Hva om det viser seg at en student med synshemming er tatt opp gjennom det ordinære opptaket til en uegnet utdanning?
- Hvilken betydning / konsekvens har dette for deg at o.kom. ikke kan regulere / hindre opptak av visse kategorier studenter (innskrenket myndighet)?
- lettere å si ja/nei til opptak?
- økt / redusert motivasjon for arbeidet?
- det faglige / det sosiale / arbeidsformen
- Utvikling av et godt felles faglig skjønn
- arenaer for kommunikasjon / relasjonskompetanse
- refleksjon over klagesaker
- innhenting av fagkunnskap
- om studier
- om årsaksfaktorene (f.eks. synshemming)
- om muligheter for tilrettelegging (via konsulenter for funksjons-hemmede studenter)
- samarbeid med "ledere" ved HiX
- teamarbeid / "lærende organisasjon"
Kontinuitet (1996 - 1998)
- kjønn
- alder
- bakgrunn (utdanning / stilling)
- interesse for særskilt opptak?
[Neste] [Forrige] [Innhold] [SSHFs startside]