Vedlegg nr. 8
INTERVJUGUIDE 2
1) Kan du fortelle om din rolle i opptaks-
komitèen?
· Hvilke kriterier anvendes for å sette opp “søker-listen” (sakspapiret)?
· Hvilke kriterier ligger til grunn for å anbefale / ikke anbefale studieplass?
· Kategoriseres søkerne etter begrunnelse ?
· Kategoriseres søkerne etter om søknaden gjelder fulltids-studier eller desentraliserte og deltids studier?
2) Kan du si litt om hvilke kriterier du legger til
grunn når du vurderer om en søker bør tilbys studeieplass eller ikke?
· Regelanvendelse - hvilke?
· Skjønnsutøvelse?
3) Hvilke kriterier legger du til grunn for den
skjønnsmessige
vurderingen?
Hva legger du
i:
· “likeverdig kvalifikasjoner“
· “reel mulighet til å gjennomføre studiet”
· “reel vurdering av søkerens studiekvalifikasjon i forhold til andre søkere som tas opp”
4) Opplever du dilemmaer i dette arbeidet?
- å behandle alle søkere likt
- kravene til kompetanse er større enn forventet
5) Kan du tenke deg noen faktorer som kan
påvirke
dine valg?
- søkerens prioritering av HiX
- søkerens egenerklæring
- sakkyndige erklæringen
- poengdifferansen
- tidsfrist / saksmengde
- saksbehandling i sommerferien
- organisasjonsmessige faktorer
- regler / føringer (10% og 25% “kvotene” + interne (HiX) rammer)
· Hvilken betydning / konsekvens har dette for deg at o.kom. ikke kan regulere / hindre opptak av visse kategorier studenter (innskrenket myndighet)?
- lettere å si ja/nei til opptak?
- økt / redusert motivasjon for arbeidet?
· Personlige rammebetingelser
- total arbeidsmengde / tid til rådighet til arbeidet i o.kom. / innpass i annet arbeid
6) Kan du beskrive hva som kjennetegner enkle
saker?
7) Kan du beskrive hva som kjennetegner
vanskelige
(gråsone-) saker?
8) Hva syns du egenerklæringen bør inneholde
for å være til hjelp i din vurdering av søkeren?
· Fakta-opplysninger om hvordan man mestrer funksjonshemmingen i en studiesituasjon og i hverdagslivet forøvrig.
· Troverdig redegjørelse for hvorfor ens karakterer ikke gir et reelt bilde av ens kvalifikasjoner.
9) Hvordan mener du søkeren bør få kjennskap
til
utformingen av egen-erklæringen?
10) Har du erfaring med synshemmede studenter
ved
HiX?
· Hvilke utd.?
· Hvordan har de klart seg /klart studiet
· Begrunnelse
11) Er det utdanninger ved HiX som du mener er
uegnet
for studenter med syns-hemming?
· Hvilke?
· Begrunnelse?
12) Synes du at o.kom. har endret seg i løpet av
arbeids-perioden
(97-opptaket) m.h.t.:
det faglige / det sosiale /
arbeidsformen
· Utvikling av et felles faglig skjønn
· arenaer for kommunikasjon / relasjonskompetanse
· refleksjon over klagesaker
· innhenting av fagkunnskap
- om studier
- om årsaksfaktorene (f.eks. synshemming)
- om muligheter for tilrettelegging (via konsulenter for funksjons-hemmede studenter)
· samarbeid med “ledere” ved HiX
· teamarbeid / “lærende organisasjon”
Kontinuitet (1996 - 1998)
13) Biografiske data
· kjønn
· alder
· bakgrunn (utdanning / stilling)
· interesse for særskilt opptak?
14) Har du noe du vil tilføye?