Innhold

Forrige

Neste

Vedlegg nr. 7

 

INTERVJUGUIDE  1

 

 

1)    Kan du fortelle hvordan arbeidet i opptaks-

komitèen foregår?

·     Kategoriseres søkerne etter begrunnelse ?

- Gir noen kategorier lettere studieplass enn andre?

- Er noen utdanninger utelukket for enkelte kategorier?

·     Kategoriseres søkerne etter om søknaden gjelder fulltids-studier eller desentraliserte og deltids studier?

·     Teamarbeid / Individualisert arbeid?

·     Brukermedvirkning

·     Får alle tilgang til fullstendige sakspapirer?

·     Skjønnsutøvelse eller regel-anvendelse?

·     Beslutningsprosessen:

- flertallet avgjør

- saksbehandler avgjør

- diskurs

·     Når du fram med dine argumenter?

·     Opplever du dilemmaer, f.eks.:

- å behandle alle søkere likt

- egen vurdering er forskjellig fra  flertallets vurdering

- kravene til kompetanse er større enn forventet

- mangelfullt felles skjønn m.h.t.:

·     “likeverdig kvalifikasjoner“

·     “reel mulighet til å gjennomføre studiet”

·     “reel vurdering av søkerens studiekvalifikasjon i forhold til andre søkere som tas opp”

 

 

 

 

 

2)    Kan du si litt om hva du legger til grunn når

du vurderer om en søker bør tilbys studeieplass eller ikke?

·     Påvirkninger?

- søkerens prioritering av HiX

- søkerens egenerklæring (Hva om opplysningene er mangelfulle?)

- erklæringen fra sakkyndige

- poengdifferanse

- tidsfrist / saksmengde

- saksbehandling i sommerferien

- organisasjonsmessige faktorer

- regler / føringer (10% og 25% “kvotene” + interne (HiX) rammer)

·     Personlige rammebetingelser

- total arbeidsmengde / tid til rådighet til arbeidet i o.kom. / innpass i annet arbeid

 

 

3)    Kan du beskrive hva som kjennetegner enkle

saker?

 

·     Kriterier for å gi tilbud om studieplass

- poeng-differanse (fast/flytende)

- grad av synshemming

- grad av mestring av syns-hemming

·     Regelanvendelse?

·     Skjønnsutøvelse?

 

 

4)    Kan du beskrive hva som kjennetegner

vanskelige (gråsone-) saker?

 

 

5)    Hva syns du egenerklæringen bør inneholde

for å være til hjelp i din vurdering av søkeren?

·     Fakta-opplysninger om hvordan man mestrer funksjonshemmingen i en studiesituasjon og i hverdagslivet forøvrig.

·     Troverdig redegjørelse for hvorfor ens karakterer ikke gir et reelt bilde av ens kvalifikasjoner.

 

 

6)    Hvordan mener du søkeren bør få kjennskap

til utformingen av egen-erklæringen?

Foreldre, Rådgivere i videregående skole, Samordnet opptak (info på lyd, elektronisk, i punktskrift), Konsulent-tjeneste for studenter med funksjonshemming ved universitet og høgskoler, Arbeidsmarkedsetaten, Attføringsapparatet / Trygdeetaten, PPT, Kompetanse-sentra, Fylkes-synspedagogene, Organisasjoner for / av funksjonshemmede.

 

 

7)    Har du erfaring med synshemmede studenter

ved HiX?

·     Hvilke utd.?

·     Hvordan har de klart seg /klart studiet

·     Begrunnelse

 

·     Forsståelse av synshemming

- relasjon ===> synshemmingen sees i forhold til hele samfunnet

- egenskap ===> feil eller mangel ved personen selv

·     Sosialisering til bestemte roller

·     Holdninger

- affektive

- kognitive

- adferd

 

 

8)    Er det utdanninger ved HiX som du mener er

uegnet for studenter med synshemming?

·     Hvilke?

·     Begrunnelse?

 

·     Hva om det viser seg at en student med synshemming er tatt opp gjennom det ordinære opptaket til en uegnet utdanning?

·     Hvilken betydning / konsekvens har dette for deg at o.kom. ikke kan regulere / hindre opptak av visse kategorier studenter (innskrenket myndighet)?

- lettere å si ja/nei til opptak?

- økt / redusert motivasjon for arbeidet?

 

 

9)    Synes du at o.kom. har endret seg i løpet av

arbeidsperioden (97-opptaket) m.h.t.:

det faglige / det sosiale / arbeidsformen

 

·     Utvikling av et godt felles faglig skjønn

·     arenaer for kommunikasjon / relasjonskompetanse

·     refleksjon over klagesaker

·     innhenting av fagkunnskap

- om studier

- om årsaksfaktorene (f.eks. synshemming)

- om muligheter for tilrettelegging (via konsulenter for funksjons-hemmede studenter)

·     samarbeid med “ledere” ved HiX

·     teamarbeid / “lærende organisasjon”

Kontinuitet (1996 - 1998)

 

 

10) Biografiske data

·     kjønn

·     alder

·     bakgrunn (utdanning / stilling)

·     interesse for særskilt opptak?

 

 

11)  Har du noe du vil tilføye?

 

Innhold

Forrige

Neste